ArchitectureDesignSuccess stories

Troska i uważność – premiera siódmej odsłony „Architecture Snob”

Zdjęcia: Vlad Baranov

 

Świętowanie wydania siódmego numeru kwartalnika „Architecture Snob” odbyło się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Wybór miejsca, jak przy każdej premierze, był nieprzypadkowy. Zrewitalizowane wnętrza budynku były wielokrotnie nagradzane, a osoby odpowiedzialne za renowację, wielokrotnie gościły na łamach magazynu. Premiera odbyła się w trzech aktach, a każdy z nich dostarczył dużej dawki kultury i przeżyć.

 

 

 

 

Premiera nowego numeru była klasycznie okazją do networkingu z zaproszonymi osobami. Wśród nich znaleźli się między innymi: Aylin Joo Liem (ambasadorka Chile), Marlena Happach (architektka m.st. Warszawy), Anda Rottenberg (kuratorka sztuki) i Agnieszka Kalinowska-Sołtys (prezeska SAP–u). Nie zabrakło też redaktorek i redaktorów innych pism o architekturze i designie – Ewy P. Porębskiej (red. nacz. „Architektury-Murator”), Agnieszki Gruszczyńskiej-Hyc (red. nacz. „Architectural Digest Polska”), Anny Grużewskiej (red. nacz. „Czas na Wnętrze”), Piotra Żabickiego (red. „Zawód:Architekt”), partnerów premiery, architektek i architektów, projektantek i projektantów, artystek i artystów, oraz miłośniczek i miłośników dobrej architektury.

 

Pierwszy akt premiery otworzył powitalny drink oraz performans improwizowany w wykonaniu duetu: tenora i sopranistki. Rafał Bartnicki jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2002). Od tego czasu stale współpracuje z tą sceną. Koncertuje na całym świecie. Artysta stale współpracuje z większością orkiestr i filharmonii. Jako propagator muzyki Stanisława Moniuszki z rąk Marii Fołtyn otrzymał Małe Berło Fundacji Kultury Polskiej. Katarzyna Drelich to z kolei absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła jednak już w wieku 7 lat, w klasie gitary. W 2017 roku debiutowała rolą Despiny w operze W. A. Mozarta Così fan tutte w Filharmonii Świętokrzyskiej. Regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą.

 

W drugim akcie rozpoczął swój set dj vanaque, czyli muzyczna persona Marcina Wabnika. To jeden z najbardziej rozpoznawanych didżejów w Polsce, który towarzyszył zaproszonym osobom przez cały późniejszy wieczór.

 

Akt trzeci premiery, który poprowadziła dziennikarka Katarzyna Jaroszyńska, rozpoczął się od powitania gości. Prowadząca opowiedziała też zgromadzonym osobom o tym, co wydarzyło się w poprzednich częściach wieczoru oraz o samym miejscu, w którym się znalazły. Budynek Biblioteki Narodowej został zaprojektowany przez Stanisława Fijałkowskiego oraz jego zespół w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Realizacja projektu  trwała ponad trzydzieści lat, odbywała się w kilku etapach i zakończyła w latach dziewięćdziesiątych. W 2015 roku pracownia Konior Studio wygrała konkurs na modernizację Biblioteki Narodowej, a trzy lata później rozpoczęły się prace wewnątrz budynku. W większości miejsc zachowano oryginalne okładziny kamienne, a wśród nowych materiałów pojawiła się miedź, stal czy drewno. Powitani zostali gospodarz miejsca – Tomasz Makowski – oraz architekt – Tomasz Konior.

Nie zabrakło też opowieści o temacie przewodnim siódmego numeru „Architecture Snob”, czyli trosce i uważności. Obie te wartości są niezbędne, aby tworzyć magazyn na wysokim poziomie merytorycznym i z troską o ekologię. Periodyk po raz drugi z rzędu zakwalifikował się jako jedyne czasopismo do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce”. Powitano partnerów wieczoru, dzięki którym magazyn może się rozwijać: Omnires, Spectra Lighting, Duravit, Wise Habit, Geberit, Balmain Hair, Sucre Pracownię Cukierniczą (która przygotowała pyszny trzypiętrowy tort) czy Teslę (której samochody stały przed wejściem z zaproszeniem na jazdę próbną). Na bankiecie pojawił się też osobiście Wojciech Sieńczyk – dyrektor Obszaru Wealth Management Santander Private Banking – banku, któremu od samego początku powstania przyświeca cel oferowania międzynarodowego standardu obsługi, łączącego tradycję z nowoczesnością. Wśród partnerów wieczoru znaleźli się też producenci trunków, które można było spróbować tego wieczoru w Bibliotece Narodowej. Wyborowa Pernod Ricard przygotowała kącik degustacyjny z ekspertami opowiadającymi o limitowanej edycji z kolekcji Secret Speyside oraz innych whisky z portfolio firmy Wyborowa. 

The Macallan – brand ambasadorzy marki – wprowadzili gości w świat luksusowej whisky, nie pomijając jej historii. Zaprezentowali też najnowszą butelkę do degustacji z serii A night on Earth. Jej polska premiera miała miejsce zaledwie tydzień wcześniej. Można było także spróbować nalewek Polskie Tango od  Lumi Spirits. Polskie Tango nie tylko wyróżnia się jakością składników, ale także eleganckim designem butelek. Każda z nich zawiera nie tylko smak, ale również opowieść – zaproszenie do wirtualnego tańca.

 

 

Na scenie pojawił się klasycznie red. nacz. „Architecture Snob” – Marcin Szczelina, który opowiedział o tym, czym jest dla niego troska i uważność w architekturze. Wspólnie z prowadzącą połączyli się z bohaterem okładkowym – Alejandrem Araveną – przykładem architekta troskliwego i uważnego, jednego z liderów zmian w architekturze.

 

– Kiedy Alejandro Aravena w 2016 roku został dyrektorem Biennale Architektury w Wenecji, zaprosił mnie i Hugona Kowalskiego, wybitnego polskiego architekta do stworzenia projektu „Porozmawiajmy o śmieciach”. Z wystawą podróżowaliśmy później po różnych miejscach Europy – pojawiła się m.in. w Parlamencie Europejskim w 2017 roku (na chwilę przed wprowadzeniem przez Unię Europejską regulacji dotyczących ekonomii cyrkularnej) czy w Muzeum Śląskim w Katowicach przy okazji COP24. Była to jedna z pierwszych na świecie wystaw, która w przystępny sposób tłumaczyła jak to się stało, że mamy obecnie tak ogromny, globalny problem ze śmieciami. Dla mnie była to także jedna z pierwszych prób odpowiedzi na pytanie jak architektura może włączyć się w zminimalizowanie szkód, jakie wyrządzamy planecie. To zaproszenie i projekt zmieniły moje podejście do własnej pracy i tego, jak myślę o architekturze. Zrozumiałem, że od architekta powinno się wymagać tworzenia jak najzdrowszych dla człowieka i jak najmniej szkodliwych dla planety przestrzeni i budynków. A krytyka architektury powinna zwracać na to uwagę, popularyzować pro-ekologiczne rozwiązania i edukować społeczeństwo w tym zakresie. Ponieważ w tamtym czasie żadne branżowe media w Polsce nie widziały w tym wartości, założyłem magazyn „Architecture Snob” – wyjaśnił Marcin Szczelina.

 

Na zakończenie aktu trzeciego premiery siódmego numeru „Architecture Snob” miał miejsce występ Aleksandra Dębicza – jednego z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów i kompozytora. Artysta wychodzi od improwizacji i autorskiej muzyki, która często jest łączona przez niego z klasyką. W twórczości Aleksandra można usłyszeć zamiłowanie do sztuki filmowej.  w Bibliotece Narodowej Aleksander Dębicz wykonał improwizacje inspirowana nowymi wnętrzami biblioteki.  

 

 

Tego wieczoru w Bibliotece Narodowej dyskusje o współczesnej architekturze trwały do białego rana.